همه دانسته های من

وبلاگی برای استفاده کسانی که به دنبال تجربه های دیگران هستند

همه دانسته های من

وبلاگی برای استفاده کسانی که به دنبال تجربه های دیگران هستند

با سلام خدمت همه کاربران محترم وبلاگ همه دانسته های من
بنده حدود 6 سال دفتر کاری داشتم که متأسفانه به دلیل مشکلات ناچار به بستن آن شدم. حالا قصد دارم تجربیاتی که در طول سال های زندگی ام کسب کرده ام را با شما عزیزان در میان بگذارم. امیدوارم بتوانم رضایت شما را جلب نمایم
منتظر نظرات شما هستیم

طبقه بندی موضوعی

با گسترش پرداخت های الکترونیکی و حذف تدریجی پول نقد از معاملات روزانه انجام انواع پرداخت ها ساده تر شده و دیگر به راحتی می توان بدون مراجعه حضوری حتی خریدهای خود را محدود به یک مکان خاص نکرد و می توان با استفاده از اطلاعات حساب بانکی محصولات مورد نیاز خود را به راحتی از مکان های دورتر نیز خرید و در مورد خریدهای حضوری نیز تنها با داشتن یک کارت می توان بدون آنکه نگران دریافت مانده پول خود باشید خریدهای خود را با هر مبلغی که باشد انجام دهید. اما مسئله ای که در این مورد مهم می باشد، امنیت و محافظت از اطلاعات حساب می باشد. مهمترین مشکل در خرید با کارت و یا خریدهای اینترنتی وجود بدافزارهایی است می تواند با فریب خریدار اطلاعات مشتری را به سرقت برده و موجودی حساب فرد را بدون اجازه برداشت نماید. ما در این پست قصد داریم روش هایی را به شما یاد دهیم که با استفاده از آنها بتوانید جلوی سرقت اطلاعات خود را بگیرید.

1. رمزهای خود را به صورت دوره ای تغییر دهید

هرگز به مدت طولانی رمز خود را ثابت نگه ندارید و رمزهای خود را حداقل ماهی یک بار تعویض نماید. با استفاده از این روش حتی اگر کسی بتواند به اطلاعات شما دسترسی پیدا کند نهایتاً به مدت یک ماه امکان استفاده از آن را خواهد داشت.

2. هرگز رمز خود را برای کسی بازگو نکنید و یا رمز را در کنار کارت قرار ندهید

متأسفانه عده ای از افراد در موقع خرید به فروشنده اعتماد کرده و رمز خود را به فروشنده در حضور سایر مشتریان اعلام می نمایند و یا برای آنکه رمز را فراموش ننمایند آن را در کنار کارت خود یادداشت می کنند. بازگو کردن رمز در فروشگاه یا مکانی که قصد خرید دارید این فرصت را برای افراد سودجو فرآهم می آورد که با استفاده از اطلاعاتی که خود در اختیار آنها قرار می دهید بتوانند به حساب شما را خالی کنند. معمولاً افراد سودجو و سارق اولین کاری که انجام می دهند چک کردن کارت با اعدادی است که در کنار کارت یادداشت شده و یا در برگه ای که در کنار کارت قرار دارد است.

3. مسدود کردن کارت پس از اطلاع از فقدان کارت

در صورتی که متوجه شدید کارت خود را گم کرده اید در اولین فرصت به بانک مربوطه مراجعه کرده و آن را مسدود نمایید. در حال حاضر اکثر بانک ها در نرم افزارهای موبایلی خود امکان مسدود کردن کارت را فرآهم کرده و شما حتی می توانید بدون مراجعه به بانک حساب خود را مسدود نمایید.

4. در موقع خرید رمز کارت را خود وارد نمایید

وقتی که برای خرید به فروشگاهی مراجعه می کنید از فروشنده بخواهید که دستگاه کارتخوان را در محلی قرار دهد که بتوانید رمز خود را وارد نمایید و هرگز از فروشنده نخواهید که رمز را وارد نماید. عده ای از افراد سودجو برای سوء استفاده از اطلاعات حساب شما دستگاه را در مکانی قرار می دهند که امکان دسترسی شما به آن نباشد تا شما از فروشنده بخواهید تا رمز را وارد کند. توجه داشته باشید که مطابق با قوانین بانکی در ایران هیچ فروشنده ای حق ندارد دستگاه را در مکانی قرار دهد که شما به آن دسترسی نداشته باشد و در این صورت فروشنده عملی خلاف قانون انجام داده که می تواند مورد پیگرد قانونی نیز قرار گیرد.

5. در موقع خرید حتماً دستگاه کارتخوان را بررسی نمایید

وقتی برای خرید به فروشگاهی مراجعه می کنید، حتما دستگاه کارتخوان را مشاهده نمایید. در صورت مشاهده کردن هرگونه قطعه اضافی و یا اتصال وسیله غیرمتعارف به دستگاه یا تفاوت اساسی دستگاه با دستگاههای متداول از پرداخت به صورت کارت جداً خودداری نمایید. برخی از افراد سودجو با اتصال قطعات به نام اسکیمر و یا استفاده از دستگاه های فیک اقدام به سرقت اطلاعات می نمایند. در صورت مشاهده این موارد هرگز با کارت مبلغ سفارشات خود را پرداخت ننمایید.

6. از عابر بانک های معتبر استفاده نمایید

مطابق با خبرهایی که شنیده شده متأسفانه افراد با استفاده از دستگاه های خودپرداز جعلی اقدام به سرقت اطلاعات افراد می نمایند. برای جلوگیری از بروز این مشکل از خودپردازهایی استفاده نمایید که در خیابان های اصلی و یا در محلات اصلی شهر قرار دارند و سعی کنید که از خودپردازهایی که در جاهای غیرمتعارف و در مکان های خلوت قرار دارند استفاده ننمایید. ترجیحاً از خودپردازهایی استفاده نمایید که در شعب بانکی قرار دارند و یا در کنار بانک ها قرار دارند استفاده نمایید.

5. مراقب تلفن های برنده شدن

عده ای از افراد برای دست یافتن به حساب شما با شما تماس می گیرند و با عنوان کردن اینکه شما در مسابقه ای برنده شده اید و باید برای دریافت جایزه خود باید به عابربانک مراجعه کرده و کارهایی که از شما خواسته می شود را انجام دهید. در نظر داشته باشید که اگر هم قرار باشد شما جایزه ای دریافت نمایید نیاز به حضور در پای عابربانک نخواهید داشت. نهایت اطلاعاتی برگزارکننده مسابقه از شما خواهد خواست یا شماره کارت یا شماره شبا و یا شماره حساب شما خواهد بود. (البته در صورتی که جایزه شما به صورت نقدی باشد). معمولاً این افراد پس از حضور فرد در پای دستگاه از شخص می خواهند که زبان دستگاه را بر روی انگلیسی قرار دهد تا متوجه روند کلاهبرداری آنها نشود. در استفاده از دستگاه خودپرداز تنها زمانی از زبان انگلیسی استفاده کنید که به آن تسلط کامل داشته باشید و در غیر این صورت هیچ گاه از منوی انگلیسی آن استفاده ننمایید.

6. تعویض سیم کارت و یا تبدیل به فورجی تنها در دفاتر رسمی انجام می گیرد:

متأسفانه برخی از دفاتر برای فروختن سیم کارت های خود اقدام به جعل خبر می کنند و با عنوان کردن اینکه باید سیمکارت شما تعویض گردد و یا باید آن را تبدیل به فورجی نمایید، افراد را مجبور به خرید سیمکارت می نمایند. باید توجه داشته باشید که حتی اگر توسط اپراتور از شما خواسته شود که سیمکارت خود را تعویض نمایید و یا آن را به سیم کارت فورجی تبدیل کنید، نیاز به سفارش آنلاین آن نخواهید داشت و می توانید با حضور در دفاتر مرتبط با اپراتور خود آن را تعویض نمایید که در بیشتر این موارد نیازی به پرداخت هزینه نخواهید داشت. این در حالی است که افرادی که تماس می گیرند عنوان می کنند که شما هزینه ارسال آن را پرداخت خواهید کرد در حالی که مبلغی که دریافت می کنند سیمکارتی که برای شما ارسال می نمایند همخوانی ندارد. نهایت هزینه ارسال بسته ای که ارسال می کنند 10 هزار تومان می باشد که حدوداً 38 تا 40 هزار تومان از شما بابت آن دریافت خواهد شد.

در پست بعدی در مورد حفاظت از اطلاعات بانکی در خریدهای آنلاین می پردازیم

منبع: همه دانسته های من

 

نظرات  (۱)

خوب و عالی
پاسخ:
خوشحالم که خوشتون اومده

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی